Reklamačný poriadok
I. Úvodné ustanovenia
(1) Týmto reklamačným
poriadkom spoločnosť BIOCENTRUM, s.r.o. ako predávajúci riadne informuje
spotrebiteľa ako kupujúceho o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv
vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady (reklamácie), vrátane údajov o
tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
(2)
Predávajúci vydal tento reklamačný poriadok v súlade so zákonom č.
40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len
„Občiansky zákonník“), zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a
o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v
znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa“),
zákonom č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských
sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ostatnými
všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
(3) Tento reklamačný poriadok je umiestnený na príslušnej podstránke webového sídla predávajúceho.
II. Zodpovednosť predávajúceho za vady tovaru
(1)
Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri prevzatí
kupujúcim. Ak nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia, predávajúci
zodpovedá aj za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru v
záručnej dobe. Záručná doba je 24 mesiacov.
(2) Záručné doby začínajú plynúť od dátumu prevzatia tovaru kupujúcim.
(3)
Práva zo zodpovednosti za vady tovaru, pre ktoré platí záručná doba,
zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe. Práva zo zodpovednosti
za vady pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, sa musia uplatniť najneskôr v
deň nasledujúci po kúpe; inak práva zaniknú.
(4) Predávajúci nezodpovedá za:
a)
vady, na ktoré bol kupujúci predávajúcim v čase uzavierania kúpnej
zmluvy upozornený alebo o ktorých s prihliadnutím na okolnosti, za
ktorých bola kúpna zmluva uzavretá, musel vedieť,
b) vady zjavné pri prevzatí tovaru, ktoré kupujúci pri prevzatí neoznámil,
c) mechanické poškodenie tovaru spôsobené kupujúcim,
d)
vady, ktoré sú spôsobené používaním tovaru v podmienkach, ktoré svojou
vlhkosťou, chemickými alebo mechanickými vplyvmi nezodpovedajú
prirodzenému prostrediu,
e) vady spôsobené neodborným
zaobchádzaním, neodbornou obsluhou, zanedbaním starostlivosti o
tovar alebo jeho nesprávnym skladovaním,
f) poškodenie tovaru
spôsobené nadmerným zaťažovaním alebo používaním v rozpore s podmienkami
uvedenými v návode na použitie, s technickými normami alebo
bezpečnostnými predpismi platnými v Slovenskej republike,
g) poškodenie tovaru spôsobené neodvrátiteľnými alebo nepredvídateľnými udalosťami,
h)
vady spôsobené neodborným zásahom, poškodením vodou, ohňom, statickou
alebo atmosférickou elektrickou energiou alebo iným zásahom vyššej moci,
ch) vady spôsobené zásahom do tovaru neoprávnenou osobou
i)
vady tovaru, ak sa tovar reklamuje po uplynutí záručnej doby alebo po
uplynutí inej lehoty, počas ktorej si má tovar pri riadnom skladovaní
uchovať svoje špecifické vlastnosti.
(9) Za vadu sa nepovažuje
nevyhovujúci farebný odtieň tovaru, pretože predávajúci nezodpovedá za
zobrazenie jednotlivých farebných odtieňov na výstupnom zariadení (napr.
monitor, tlačiareň) kupujúceho. Predávajúci v tomto odseku reklamačného
poriadku, ako aj pri každom tovare na príslušnej podstránke webového
sídla predávajúceho riadne oboznámil kupujúceho s tým, že zobrazený
farebný odtieň objednaného tovaru sa môže líšiť od skutočnosti.
(10)
Za vadu sa nepovažuje strata špecifických vlastností tovaru po
uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti alebo dátumu spotreby, ak je na
tovare uvedený.
III. Uplatnenie práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady (reklamácia)
(1) Kupujúci môže uplatniť reklamáciu:
a) písomne na adrese sídla predávajúceho: BIOCENTRUM, s.r.o., SNP 57 , 937 01 Želiezovce, alebo
b) elektronickou poštou zaslanou na e-mailovú adresu predávajúceho: office@biocentrumshop.sk
(2) Pri uplatnení reklamácie je potrebné, aby kupujúci:
a)
popísal vadu tovaru čo najpresnejšie a podľa možnosti doložil aj
fotografiu, ak povaha vady umožňuje jej fotografické zachytenie,
b)
doručil predávajúcemu doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom
nevzbudzujúcim pochybnosti preukázal, že tovar bol kúpený u
predávajúceho,
c) oznámil predávajúcemu, aké právo vyplývajúce
zo zodpovednosti predávajúceho za vady podľa odseku 3 tohto článku si
uplatňuje a
d) preukázateľne doručil reklamovaný tovar predávajúcemu.
(3)
Ak kupujúci uplatní reklamáciu, zároveň rozhodne, ktoré z práv
vyplývajúcich mu zo zodpovednosti predávajúceho za vady si uplatňuje a
toto svoje rozhodnutie oznámi predávajúcemu. Predávajúci týmto
kupujúceho poučuje o jeho právach vyplývajúcich zo zodpovednosti za
vady, ktoré si kupujúci môže uplatňovať:
a) ak ide o odstrániteľnú vadu, kupujúci si môže uplatňovať:
1. právo na opravu (t.j. právo na bezplatné, včasné a riadne odstránenie vady),
2.
právo na výmenu veci (ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané
náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady) alebo
3.
právo na výmenu súčasti veci, ak sa vada týka len súčasti veci (ak tým
predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru
alebo závažnosť vady), prípadne aj
4. iné právo výslovne
neupravené v zákone, napríklad právo na primeranú zľavu z ceny veci, ak
sa na tom dohodne s predávajúcim.
b) ak ide o neodstrániteľnú
vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady,
kupujúci si môže uplatňovať:
1. právo na výmenu veci alebo
2. právo od zmluvy odstúpiť (t.j. právo na vrátenie kúpnej ceny výrobku).
c)
ak ide o inú neodstrániteľnú vadu (t.j. takú, ktorá nebráni riadnemu
užívaniu veci ako bezvadnej), kupujúci si môže uplatňovať:
1. právo na primeranú zľavu z ceny veci.
d)
ak ide o odstrániteľnú vadu, ak však kupujúci nemôže pre opätovné
vyskytnutie sa vady po oprave vec riadne užívať (t.j. rovnaká vada sa
vyskytne tretí krát po jej aspoň dvoch predchádzajúcich opravách),
kupujúci si môže uplatňovať:
1. právo na výmenu veci alebo
2. právo od zmluvy odstúpiť (t.j. vrátenie kúpnej ceny výrobku).
e)
ak ide o odstrániteľnú vadu, ak však kupujúci nemôže pre väčší počet
vád vec riadne užívať (t.j. súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné
vady, pričom každá z nich bráni v riadnom užívaní), kupujúci si môže
uplatňovať:
1. právo na výmenu veci alebo
2. právo od zmluvy odstúpiť (t.j. vrátenie kúpnej ceny výrobku).
(4)
Ak má kupujúci právo na výmenu tovaru alebo právo na odstúpenie od
zmluvy (vrátenie kúpnej ceny výrobku), záleží na kupujúcom, ktoré z
týchto práv si uplatní. Len čo si však uplatní jedno z týchto práv u
predávajúceho, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť.
(5)
Predávajúci pri uplatnení reklamácie vydá kupujúcemu potvrdenie o
uplatnení reklamácie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom
elektronickej pošty alebo online reklamačného formulára, predávajúci je
povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť ihneď, inak bez
zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení
reklamácie. Potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak
kupujúci má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.
V. Spôsob vybavenia reklamácie
(1) Vybavením reklamácie je ukončenie reklamačného konania jedným z týchto spôsobov:
a) odovzdaním opraveného výrobku,
b) výmenou výrobku,
c) vrátením kúpnej ceny výrobku,
d) vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku,
e) písomnou výzvou na prevzatie plnenia alebo
f) odôvodneným zamietnutím reklamácie.
(2)
Na základe rozhodnutia kupujúceho, ktoré z práv vyplývajúcich zo
zodpovednosti predávajúceho za vady si uplatňuje, predávajúci určí
spôsob vybavenia reklamácie, a to:
a) ihneď,
b) najneskôr do 3 pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie (v zložitých prípadoch) alebo
c)
najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie (v odôvodnených
prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu
výrobku).
(3) Po určení spôsobu vybavenia reklamácie
predávajúci reklamáciu vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch neskôr,
vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa
uplatnenia reklamácie. Po márnom uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie
má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na výmenu výrobku
za nový výrobok.
(4) Ak kupujúci uplatnil reklamáciu počas
prvých 12 mesiacov od kúpy, predávajúci môže vybaviť reklamáciu
zamietnutím len na základe odborného posúdenia, ktorým je písomné
vyjadrenie znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou
alebo akreditovanou osobou alebo stanovisko osoby oprávnenej výrobcom na
vykonávanie záručných opráv (tzv. určená osoba). Bez ohľadu na výsledok
odborného posúdenia všetky náklady na a súvisiace s odborným posúdením
znáša predávajúci. Predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu kópiu
odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do
14 dní odo dňa vybavenia reklamácie.
(5) Ak kupujúci
reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch a predávajúci ju zamietol,
je predávajúci povinný v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže
kupujúci zaslať výrobok na odborné posúdenie (súdny znalec,
autorizovaná osoba, určená osoba). Ak je výrobok zaslaný na odborné
posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia ako aj všetky
ostatné súvisiace účelne vynaložené náklady znáša predávajúci, a to bez
ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Ak kupujúci odborným posúdením
preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže reklamáciu uplatniť
znova. Počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie.
Predávajúci je povinný kupujúcemu uhradiť do 14 dní odo dňa znova
uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie,
ako aj všetky súvisiace účelne vynaložené náklady. Znovu uplatnenú
reklamáciu nemožno zamietnuť.
(6) Predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
(7) Vybavením reklamácie nie je dotknuté právo kupujúceho na náhradu škody podľa zákona č.
294/1999 z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú vadným výrobkom v platnom znení.
VI. Alternatívne riešenie sporov
(1)
Ak kupujúci - spotrebiteľ nie je spokojný so spôsobom, ktorým
predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva že predávajúci
porušil jeho práva, má právo sa obrátiť na predávajúceho so žiadosťou o
nápravu.
(2) Ak predávajúci na žiadosť o nápravu odpovedal
zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania,
kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho
sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa ustanovenia § 12
zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(3) Príslušným
subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov je Slovenská
obchodná inšpekcia alebo iná oprávnená právnická osoba zapísaná v
zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom
hospodárstva Slovenskej republiky. Kupujúci má právo voľby, na ktorý z
uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa
obráti.
(4) Kupujúci môže na podanie návrhu na alternatívne
riešenie svojho sporu využiť platformu na riešenie sporov on-line, ktorá
je dostupná na https://ec.europa.eu/consumers/odr zriadenej Európskou
komisiou.
VII. Záverečné ustanovenia
(1) Tento reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňom 1.8. 2019
V Želiezovciach, dňa 1.8. 2019
BIOCENTRUM, s.r.o.
Dóra Palíková – zodpovedná osoba